måndag 28 januari 2013

Vi måste prata om det: ätstörningar

Joséphine Adams mådde som sämst för tio år sedan. Nu är hon helt frisk och har gjort en delvis självbiografisk film om något hon tycker är alldeles för farligt och sjukt för att tiga om eller bagatellisera: Självsvält och ätstörningar.
– Jag klarade mig ur det här. Nu vill jag gärna dela med mig av mina erfarenheter för att hjälpa andra i liknande situation.

"Om jag vore" heter hennes starka examensfilm från filmhögskolan i Göteborg. Där skildras även en infekterad mor-dotter relation. Höga prestationskrav leder till ett sjukligt kontrollbehov hos dottern som försöker dämpa sin ångest genom självsvält. Äcklet hon känner inför sin egen kropp leder tillslut till att hon inte ens klarar av att hennes flickvän rör vid henne. Ingen får tycka att hon är fin, allra minst hon själv.

När Joséphine Adams gick i åttan var hennes enda informationskälla kring sjukdomen en hemkunskapsbok. Där bläddrade hon i smyg gång på gång fram kapitlet "Ätstörningar".
– Men det var inget vi någonsin pratade om i klassen. Vi gick igenom alla kapitel i boken utom just det - som var det viktigaste.Vi bakade muffins istället.  Att vara smal ansågs snyggt. JC-modellerna var avmagrade.

I dag är Joséphine Adams sedan länge frisk även om sjukdomen är något hon alltid kommer att bära med sig. Bland annat inspirerad av Linda Lampenius och hennes öppenhjärtliga bekännelser i TV3 arbetar hon nu med att formulera ett pedagogiskt material kring filmen.Tanken är sedan att visa kortfilmen för elever på hennes gamla gymnasieskola i Nackastrand, där hon hoppas på diskussion.
– När man svälter sig är man oftast helt isolerad i sin sjukdom. Jag tror att det är bra om andra bryr sig, går på och ifrågasätter istället för att bara låtsas som ingenting.

Joséphine Adams gick ut Filmhögskolan i Göteborg 2012. Hennes film Om jag vore visas på Biopalatset på onsdag under Göteborgs filmfestival.

Även Sanna Lenken har gjort en enastående stark film om självsvält. Hennes 13 minuter långa Äta lunch utspelar sig på en ätstörningsenhet, där Kristin för första gången ska äta lunch. Filmen som tävlat om Startsladden visas på onsdag, fredag och söndag under Göteborgs filmfestival.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar