lördag 26 januari 2013

Kvinna med spermaörhängen



"Kvinnan i filmen bär spermaörhängen" Så står det i min anteckningsbok. Jag klottrade ner meningen när jag såg konstnären och fotografen Joanna Rytels intressanta Me Seal, Baby på galleri Box. Den skildrar en tjej besatt av att bli gravid med en infertil snubbe. Kvinnan funderar i essäfilmen över saker som provrörsbefruktning, mäns allt svagare spermier, knullturnéer, tvångstankar under graviditeten och gravida kvinnor som är otrogna. Och hon drar mer eller mindre politiskt korrekta slutsatser. När hon väl blir gravid tror hon att hon ska skada barnet genom att framkalla kramper. För att klara sig fram till förlossningen bestämmer hon sig för att låtsas vara en säl.

Vad inspirerade dig till den här filmen?
-Bilden av den gravida kvinnan provocerar mig. Allt hon ska vara: så moderlig och omtänksam. Jag tänkte att det vore sunt om man kunde förändra den.
Hurdå?
–Otrohet är en tematik jag jobbar mycket med nu, och den går inte direkt ihop med bilden av moderlighet.
Kvinnan i filmen säger att hon skulle uppskatta fler höggravida otrogna kvinnor. Håller du med?
–Som gravid känner du dig många gånger oattraktiv: förstoppad, fläskig och pruttig. Då är det väl sjysst att få vara lite het också.

Johanna Rytels nya film har världpremiär i kväll på Göteborgs filmfestival. Närmare bestämt på Hagabion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar