onsdag 13 juni 2012

Erövra byn och bli sheriffen


Meek's Cutoff. En västern med broderade för- och eftertexter
Rasslandet går dig på nerverna för att du både vet och inte vet vad det innebär. Ormars vibrerande svansspetsar i ett törstigt landskap.

Avvaktandet. Positioneringen. Väntan på attack. En annalkande fara, samtidigt sand som skoningslöst letar sig innanför skyddande tyg och svider i dina ögon.

Att övervinna, ta sig fram i detta karga, avvisande landskap. Att vara utsatt, ändå modig, vilja något mer än att bara uthärda. Sträva efter att göra avtryck, intryck. 

Erövra byn och bli sheriffen.

Det är inte svårt att förstå tjusningen i att omtolka den traditionellt manliga västerngenren fast med kvinnor i fokus. Huvudpersonerna tillåts vara våldsamma och sexuellt utlevande utan att be om ursäkt.

Duellerandet, konkurrensen, maktkamp på liv och död. Främlingen som kommer till byn och utmanar normen. Hjälten med sin ordkarga sexappeal, sin handlingskraft och sitt mod.

Amerikanska indieregissören Kelly Reichardt (Old Joy, Wendy och Lucy) gjorde 2010 en originella västern: Meek's Cutoff (import-dvd) som tävlade på filmfestivalen i Venedig. En berättelse om en grupp kvinnor och deras umbäranden under en tillsynes tröstlös vandring genom Oregon-öknen 1845. Särskilt spännande blir det när intrigen mer och mer går att läsa som en allegori över mänskligt vilsenhet, undfallenhet, allas vår rädsla att utmana ledaren, vägvisaren och ta lagen i egna händer.

Lisa Aschan kallade året därpå sin egensinniga Apflickorna för en "modern västern om sex, makt och djur." Enligt henne är definitionen av genren "film som handlar om hur man blir en man". I Apflickorna däremot blir puberteten den slags snåriga öken full av faror du som flicka måste övervinna för att bli en kvinna.

Även Lynne Ramsay (Vi måste prata om Kevin, Ratcatcher, Morvern Callar) gör nu sin egen västern, vilket låter lovande. I Jane got a gun kretsar handlingen kring Jane, vars man återvänder hem svårt skadad. När makens fiender dyker upp får hon söka hjälp av en tidigare älskare för att försvara farmen. Ett våp i behov av manligt beskydd är knappast att vänta sig, att döma av regissörens tidigare filmer. Att Natalie Portman, Oscarbelönad för sin nerviga insats i Black Swan, syns i huvudrollen som Jane – och dessutom är med och producerar – gör inte saken sämre. 

Räkna med en het, våldsam uppgörelse med kvinnliga förtecken där hierarkier och fördomar kan komma att raseras.

2 kommentarer:

  1. "Meek's Cutoff" är verkligen otroligt bra, jag älskar västern och har länge saknat det kvinnliga perspektivet. Glädjer mig mycket till Jane Got A Gun (och ska försöka att inte låta förväntningarna bli skyhöga).

    Jag blev väldigt glad när jag upptäckte er blogg! Själv skriver jag om film och kultur på www.movinglandscapes.com, och skriver även för www.filmamasoner.nu som är en norsk feministisk filmsida. Titta gärna förbi hos oss där!

    SvaraRadera
  2. Hej, kul med respons! Bra bloggtips där, ska vi absolut hålla koll på.

    SvaraRadera