måndag 22 oktober 2012

Miljoner följer Barbie - modeflickan


Leksakstillverkaren Mattel Inc. har skapat en serie Barbie-filmer: "Livet i drömhuset". En snabb sökning på You tube avslöjar att varje episod har miljontals visningar. Snart tio miljoner har sett avsnittet Happy birthday Chelsea. Kapitlet här ovanför, det "pinsamma partyt", har drygt 3,6 miljoner visningar.

När jag härom dagen gick in i en leksaksaffär, hamnade jag i den rosa avdelningen. De begränsningar leksakerna där signalerade var knappast oväntade, ändå irriterande. Det var som om dockorna - deras utformning, tillbehör och så vidare - bestämde leken åt barnet istället för tvärtom.

Jag började läsa på kartongerna. Allt var på engelska. Jag började översätta.

Leksaksaffären jag gick in i hette Leklust. Känslan var snarare den motsatta: lektvång. Ok, barn är för det mesta fantasifulla nog att skapa sina egna lekar oavsett förutstättningar, men varför ska de matas med stereotypa ingångar till sin lek? Varför ska vi vuxna pracka på dem värderingar i en liten rosa ask?

Så här såg det ut i anteckningsblocket efteråt:

Barbie
Skipper
Stacie
Chelsea

Modeflickan

Himmelssäng med kudde
Nattduksbord
Sänglampa med ljus
Sängbricka med servis
Lyckliga tider!

Vacker docka
olika leksaker i
olika kläder
kombinera som du vill

strandhus
tjugo delar
fyra rum
två våningar

min lyckliga familj
modern och elegant

Den ultimata garderoben
Den oändliga garderoben
Se vad som händer
tjugo delar
öppna här

Flickan av drömlik sort
Stajla en jungfru
Byt skönhetshemligheter
med alla dina vänner
Lyckliga dagar!

Ny stil
en levande figur
specialdesign i
unik förpackning
en massa skoj

Den mest välkomna
presenten för
Storasyster
Tonårssyster
Mellansyster
Lillasyster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar