Hanna Högstedt möter våren i Paris. |
I våras gick Hanna Högstedt
den parisiska avenyn Champs-Élysées fram och sjöng den franska nationalsången.
Iförd burka. Filmad av en kamera. Det var dagen efter det franska
presidentvalet, folk var glada och uppsluppna och trötta på diskussionerna om
burkaförbudet som infördes våren 2011. Hanna Högstedt, 31-årig filmregissör
utbildad på Filmhögskolan i Göteborg, hade förväntat sig att bli gripen av
polis, men fick helt andra reaktioner.
Hennes examensfilm A safe place for the wild innehåller en av mina absoluta favoriter bland festscener i
svensk film. Filmen, som gjordes 2010, handlar om tre kvinnor och en dotter som
flyttar ihop, genom att de helt enkelt river en vägg mellan sina två lägenheter.
Inflyttningsfesten som följer blir magisk.
Hanna Högstedt är intresserad
av att undersöka hur människor skapar sätt att leva tillsammans och hur olika
identiteter formas och omförhandlas. I examensfilmen skildrade hon en queervärld
som hon själv rör sig i, genom en berättelse om att skapa sin egen familj. Så
länge du själv är en del av den icke-norm du skildrar är du ganska säker, säger
Hanna Högstedt, när vi träffas på Hagabion i Göteborg.
Men vad händer med den
filmiska blicken när hon istället undersöker en struktur där hon tillhör normen
och maktskiktet? Hur kan man hitta sätt att konfrontera sina egna rädslor och
fördomar? Hanna tycker att det är intressant om även den som har maktpositionen
undersöker strukturerna. Samtidigt ökar risken att förstärka normer när man
själv är en del av dem, även om ambitionen är att ge en mer mångfacetterad bild
av världen.
Det är frågeställningar som aktualiserats
i och med ett större projekt, som hon kallar Kära Europa.
I projektet ingår bland annat kortfilmen Burka songs, en performance kring den
heltäckande slöjans symbolvärde i Europa, och långfilmen Min franska revolution,
en kärlekshistoria som tar slut, ett sökande som börjar; en roadtrip genom
Sverige, Frankrike och Algeriet. I filmerna undersöker hon gränserna för
nationell tillhörighet och identitet i dagens Europa.
Inför vårens inspelning
trodde Hanna Högstedt att hon skulle få våldsamma reaktioner från fransmännen.
En mening i Marseljäsen lyder: "Marschera, marschera! Må orent blod vattna
våra plogfåror". Att en burkaklädd kvinna sjöng texten trodde Hanna
Högstedt skulle upplevas som provocerande och kanske till och med hotfullt. Hon
berättar att hon var rädd för att hon skulle tas för en terrorist. De betydligt mer stillsamma reaktionerna
fick henne istället att börja fundera över sin egen roll som vit och
icke-muslimsk, och filmen tog en ny riktning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar