tisdag 20 november 2012

Geniet Helma på besök


För några veckor sedan hade jag knappt hört talas om den tyska filmregissören Helma Sanders Brahms. Vilken miss! Nu är hon min nya idol och det är svårt att förstå hur en så uppenbart begåvad filmare kunnat falla i glömska hos allmänheten - till skillnad från Fassbinder, Werner Herzog, Margarethe von Trotta med flera regissörer som tillsammans med henne skapade det som senare kom att kallas den nya tyska filmvågen.

Vilka viktiga ämnen hon tar sig an! Och så extremt modern hon känns i sitt filmspråk - med djupt personliga berättelser och nyskapande grepp. Kaxigt blandar hon fakta med fiktion och drar sig inte för att stoppa in arkivbilder. Ofta stegras filmerna till rena känslourladdningar. Rått avskalade relationer blottläggs där ingenting längre är heligt.

Abort eller inte? Hur kombinerar man som ung kvinna karriär och barn? Går det att vara fullt ut konstnär och samtidigt fungera som förälder eller i en kärleksrelation? Andra teman: mödrar och döttrar. Missbruk. Övergrepp. Klasskamp. Sinnessjukdom. Övermäktiga prestationskrav. Yttre och inre tillstånd av kris. Familjen som härjad krigszon.

Ni hör ju: oavbrutet sevärda filmer med fängslande innehåll. Dessutom skapade med imponerande lyhördhet och precision.

Under en dryg vecka gästar Helma Sanders Brahms Göteborg och studenterna på akademin Valand för att visa film, hålla föreläsningar och workshops med blivande regissörer.

1969, när Helma Sanders Brahms var 29 år, bestämde hon sig för att börja regissera, skriva och producera filmer på egen hand. Genombrottet kom 1980 med filmen Tyskland, bleka moder, en skildring av andra världskriget och efterkrigstiden som inte visar upp en enda tysk hjälte. Istället berättar dramat om en nations samlade smärta och sönderfall, samt krigets grymma konsekvenser. Filmen fick ett kallt mottagande i ett Tyskland som ännu inte var redo att göra upp med sitt förflutna.

Bland Helma Sanders Brahms mest sevärda filmer finns förutom Tyskland, bleka moder också den starkt feministiska Under trottoaren ligger stranden (1975). Dessutom en djupt obehaglig skildring av en ung schizofren tjej som rasar allt djupare ner i en kris och cyniskt utnyttjas sexuellt: Die Berührte/De berörda (1981)

  • 22 november, när Tyskland, bleka moder visas på Bio Roy, är regissören på plats för att tala om sin film och svara på frågor.
  • 27 november visas regissören senaste film Gelibte Clara (2008), om tonsättaren och pianisten Clara Schumann, på Biopalatset. Även då finns Helma Sanders Brahms i publiken. Efter visningen berättar hon om sitt konstnärliga arbete.

.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar