tisdag 11 februari 2014

Kristin Scott Thomas: Nu får det vara nog!

Skådespelerskan Kristin Scott Thomas slutar filma. Anledningen är att hon tröttnat på branschens stereotyper och att ständigt erbjudas samma slags roll.

Mångfaldigt prisade fransk-brittiska skådespelerskan Kristin Scott Thomas har en rad minnesvärda roller bakom sig sedan debuten 1986 mot Prince i Under the cherry moon: från Polanskis erotiskt laddade Bitter Moon till Mike Newells komediklassiker Fyra bröllop och en begravning.

Men nu har den 53-åriga skådespelerskan fått nog. Efter mer än 30 år i filmindustrin och över 65 filmer berättar hon för The Guardian att hon lägger av:
–Plötsligt tänkte jag att jag klarar inte av en enda film till! Jag insåg att jag slentrianmässigt gjort sånt jag kan så många gånger, på så många olika språk. Det tråkar ut mig, så nu slutar jag.

Kristin Scott Thomas har haft en strålande karriär såväl i Frankrike, dit hon flyttade som 19-åring, som i Storbritannien. Genom åren har hon varvat storfilmer som Den engelske patienten, Mission: Impossible och Gosford Park med smalare drama som Jag har älskat dig så länge, Sarahs nycklar och Bakom stängda dörrar.

Efter att ha tillbringat timmar av väntan på inspelningsplatsen, senast inför komedin Confessions of a shopaholic, är hennes tålamod slut. Hon ser kritiskt på hur branschen fungerar och de likartade roller hon numera erbjuds som 50 plus. Det är ett smalt urval, där hon förväntas upprepa det hon gjort förut: gestalta en olycklig medelålders kvinna.

– Folk vet att jag kan det där, så då vill de se mig göra en favorit i repris. Men jag har ingen lust att låtsas vara olycklig hela tiden, och det är samtidigt det jag erbjuds spela.

Publiken på Göteborgs filmfestival kunde nyligen se Kristin Scott Thomas i The invisible woman, Ralph Fiennes nya film om Charles Dickens och hans mycket yngre älskarinna. Det är ett talande exempel på de olika villkor som gäller för män och kvinnor över femtio inom filmindustrin. 1996 spelade Scott Thomas och Fiennes älskare i Den engelske patienten. I den nu aktuella filmen syns hon istället som mamma till den kvinna Fiennes faller för, i sin tur spelad av trettioåriga Felicity Jones.

Med skådespelare som Maggie Smith och Judie Dench som lysande undantag erbjuds kvinnor över femtio främst roller som mammor.

–Jag har hamnat lite mellan stolarna, säger Kristin Scott Thomas.

–Eftersom jag är över fyrtio anses jag för gammal för att spela förförisk. Samtidigt är jag lite för ung för att spela farmor. En annan sak som retat skådespelerskan är att hon systematiskt använts som alibi för att ge tunna filmer mer tyngd. Att hennes namn mest behövts för att säkerställa produktionsstöd.

– Jag vet att man inte ska bita den hand som föder en, men jag har gjort så mycket för andra människor och livet är så kort. Jag tänker inte fortsätta så här.

Redan på 1990-talet lämnade Kristin Scott Thomas Hollywood för att jobba mer småskaligt i Europa. I framtiden tackar hon nej till film och tv-roller för att i stället helhjärtat ägna sig åt teater.
Artikeln har publicerats på gp.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar